Fysiske rammer

Fællesskaber, leg og udvikling i lærerige omgivelser

Børnehaven Smedegården er et stort hus med mange rum af varierende størrelse. Rummene indeholder forskellige læringsrum, som tager udgangspunkt i, hvad børnene er optaget af. Læringsrummene er indrettet, så de er inspirerende og læringsrige for børnene at lege i.

Legepladsens mange muligheder

Vi arbejder her i Børnehaven Smedegården med at børn og voksne oplever glæde ved at være i naturen. Børnene udvikler respekt for naturen og miljøet, samt at børnene oplever naturen som en kilde til le, motoriske udfordringer, eksperimenter, viden og fordybelse. Dette betyder at vi, som nogle af de første, har kvalificeret os til Friluftsrådets tre Grønne Spirer Flag. Det Grønne Flag for vores arbejde med naturen i hverdagen, det Blå Flag for vores arbejde med de 18 grundbevægelser, samt Bæredygtighedsflaget for vores særlige fokus på bæredygtighed.

Regn eller sne, vi er ude uanset vejret. Vi bruger mange timer på vores store legeplads og vi tilpasser de vokseninitierede aktiviteter efter vejr og årstid. Hvis vejret tillader det, spiser vi måltiderne udenfor.

Legepladsen giver mulighed for både leg uden en voksen (børneinitierede lege) og aktiviteter, som det pædagogiske personale igangsætter. Legepladsens faciliteter giver mulighed for, at dit barn kan lege mere uforstyrret bagerst på legepladsen, hvor der er en lille skov. Der er også altid mulighed for, at dit barn kan være sammen med, eller i nærheden af en voksen.

Udendørs læringsrum

• Krible Krable skur
  • Værksted
  • Sansehave
  • Trafikskole
  • Mudderkøkken
  • Sandkasse
  • Bålområde
  • Skov
  • Musikvæg
  • Affaldssortering

Nærmiljøet udforskes

Multikulturelitet afspejler bydelen Aalborg Øst, hvor Børnehaven Smedegården er beliggende. Her er mange forskellige nationaliteter og befolkningsgrupper og området er fuld af grønne områder med skønne legepladser, der giver nye muligheder for leg og læring.

Vi kan færdes trygt på de mange stisystemer og har nemt til offentlig transport, når vi tager på ture ud af huset.